Gen Z en verzekeringen. Ga d’r maar aan staan.

Gen Z en verzekeringen. Ga d’r maar aan staan. Nou, dat hebben we gedaan. Met kwantitatief en kwalitatief onderzoek. En wat blijkt, kansen genoeg. Op deze pagina lees je er meer over.

gen-z-x-verzekeringen_teaser_thumbnail

Gen Z
Onderverzekerd. Ongeïnformeerd.
Maar niet ongeïnteresseerd.


Maar als eerste: over wie hebben we het eigenlijk? Gen Z is geboren tussen 1997 en 2012, is ondernemend, leeft digital first en heeft een feilloze authenticiteitsradar. Maar het zijn natuurlijk geen exotische diersoorten… Ze zijn ook maar gewoon jong.

GEN Z is ook maar gewoon jong
• Brein is nog niet volgroeid: moeite met inschatten van risico’s
• Volop in ontwikkeling, weinig beeld bij toekomst
• Op zoek naar eigen rol in de maatschappij
• Nog weinig verantwoordelijkheden, dus vrij, flexibel

‘Gen Z is op zoek naar veiligheid enstabiliteit, maar wil
ook ‘gewoon’ van het leven genieten.’

Paradoxen
Ondanks dat ze ‘ook gewoon jong’ zijn, worstelen deze leuke mensen met specifieke paradoxale overwegingen. Die zetten we even in een overzichtje.

Het punt met Gen Z
Het punt is dat Gen Z wel verstandig wíl doen, maar andere normen heeft en weinig gereedschap in huis om goeie keuzes te maken. Ze zijn minder verzekerd dan andere generaties en lopen zo risico op flinke financiële schade – en dat in een leeftijdsfase waarin ze meer risico’s nemen.

Ook onderschatten ze de urgentie, verzekeren voelt als iets voor later. Daar komt bij dat verzekeraars hen niet goed begrijpen en de juiste benadering niet weten. Zo ligt spontane bekendheid laag bij deze jongeren.

‘Op een gegeven moment was ik het overzicht
helemaal kwijt en had ik geen idee meer waar ik
nou wel en niet voor verzekerd was.’

Afsluiters / Vastlopers
Vroeger sloten meer ouders de verzekeringen af. Er waren minder invloeden van buitenaf. Nu zien jongeren filmpjes van ‘finfluencers’ en denken het zelf wel even te doen. Totdat het gedoe wordt en ze opgeven.
En dit terwijl ze het wel belangrijk vinden om verzekerd te zijn! (Zie de behoefte aan een stabiele basis.) Hier liggen dus kansen.

Weten hoe je als verzekeraar Gen Z wél bereikt?
Mail naar sanne.demir@dcvf.nl en vraag om het hele onderzoek. Sanne komt ook graag langs om een workshop te geven. Deed ze al eens bij de Bond van Verzekeraars en die vonden dat heel verhelderend. Dus wil jij ook zo’n leerzame sessie voor je hele team? Mail dan snel.