Blog

  • Onze cocktail voor succesvolle winkelpromoties

    Als je naar onze klantenlijst kijkt, zal het je niet verbazen dat wij veel winkelpromoties ontwikkelen. Daarvoor hebben wij in de loop van de jaren onze eigen ‘cocktail’ ontwikkeld, geïnspireerd op het gedragsmodel van BJ Fogg: Succes = Motivatie x Attentie x Beloning.

    Lees meer

    Marketing is ook gewoon rocket science

    Wij marketeers racen graag achteruit. Niet ongelijk aan de deelnemers van ‘Te Land, ter zee en in de lucht’ ooit deden, tijdens het beruchte onderdeel ‘Achteruitrijden’. Zo opende Wiemers Snijders zijn presentatie tijdens Screenforce day. Een analogie die ik graag overneem. Het is immers een treffende vergelijking. Niet alleen voor marketeers, maar voor iedereen in deze sector. Adverteerders, ‘reclamemakers’, media partijen, activatiespecialisten, we nemen onszelf allemaal vaak de blik vooruit af. We proberen met allerlei trucjes en omwegen vooruit te komen, terwijl we ook zouden kunnen uitgaan van de basis die we hebben.

    Lees meer

    De grillen van ons denken

    Ik geloof in marketing met een fundering van wetenschappelijke kennis. Zo betoogde ik ook in het vorige blog. Dit keer wil ik graag een voorbeeld geven van hoe zo’n fundering het verschil kan maken. Daarvoor duiken we in de wereld van de mens en zijn beslissingen. In andere woorden, we nemen een duik in de gedragswetenschappen. De gedragswetenschappen erkennen dat wij mensen overweldigd worden door de vele beslissingen die ze op een dag moeten maken. Als gevolg daarvan kunnen we niet grondig nadenken over elke beslissing. Daarom maken we gebruik van short-cuts die het beslissingsproces makkelijker maken. Hierdoor gaat het denken sneller, maar is het ook gevoelig voor vertekeningen (biases). Deze biases hebben een grote invloed op de beslissingen die we maken. Óók als het om aankoopbeslissingen of gedragsverandering gaat. En zo komen we uit op de relevantie voor marketing.

    Lees meer