Blog

Travel retail in de lift: wat is de volgende verdieping?

23 oktober 2023

martijn nillesen

Martijn Nilessen is partner en client service director bij De Combinatie van Factoren.

Zoals ieder jaar reisde ik in september af naar Cannes voor de Tax-Free World Association Expo (TFWA). Dit evenement is een wereldwijd fenomeen, dat het allerbeste van travel retail laat zien. Met meer dan 25.000 m2 en 450 merkorganisaties, retailers en leveranciers was het in 2023 groter dan ooit. Volle bak dus en dat merkte je. De buzz is weer terug in dit kanaal en het positivisme en het vertrouwen waren voelbaar.

De kwaliteit lag hoog: elk merk probeerde het ander te overtreffen in hun presentatie van nieuwe producten en strategieën. Iedereen vulde het thema ‘Open World’ met verve in. Dat zag je onder andere terug in het design van de stands: Bacardi maakte haar reputatie waar met een schitterende tequilabar en experience tunnel. Sisheido blonk uit in Japanse eenvoud en Luxotica gaf een masterclass zonnebrillen showcasen.

dcvf_cannes_1
dcvf_cannes_3

Wat me ook opviel was de verjonging van exploitanten en bezoekers. Minder blauwe pakken en attachékoffers, meer designsneakers, iPads en poloshirts. Een welkome ontwikkeling als je het mij vraagt.

Goed om zelfreflectie te zien

Merken worden zich – gelukkig – steeds bewuster van hun milieu-impact. Daarom had TFWA een groot deel van de expo gewijd aan duurzaamheid en verantwoorde retail. Veel exploitanten benadrukten hun duurzame inspanningen en initiatieven voor maatschappelijke verantwoordelijkheid. Blijft natuurlijk tegenstrijdig in dit kanaal om voor de hand liggende redenen, maar deze zelfreflectie was goed om te zien. Er is meer dan ooit, en ook nog versneld, aandacht voor duurzaamheid.

Nieuw nieuw nieuw

Maar centraal in deze editie stond innovatie. De expo was een terechte hub voor de onthulling van nieuwe technologieën en concepten in travel retail. Bij TFWA i.Lab zag ik dat we dichtbij een totaal vernieuwde winkelervaring zijn. Het duurde even, maar augmented reality, interactieve displays en gepersonaliseerde shopper journeys worden nu eindelijk realiteit. Wat ik wel nog miste, is de integratie van deze technieken in de systemen van de luchtvaartmaatschappijen. Dan kan je echt een naadloze ervaring creëren.

marswrigley_cannes_booth_2023

Trots op Mars Wrigley

Een exposant die ik graag uitlicht is Mars Wrigley. Hier geen besloten stoffige meeting rooms, maar een nieuw future proof concept: een open vloer verdeeld in experience zones met aandacht voor hun speerpunten. Het verhaal over 100% duurzaam verkregen cacao vertelden ze bijvoorbeeld met VR. En bezoekers konden kennismaken met data driven insights over koopgedrag rondom kassa’s. Voor mij extra leuk om te zien omdat mijn team en ik bij De Combinatie van Factoren hieraan hadden meegewerkt. Ik was dan ook best een beetje trots.

In de lift

Samengevat bevestigde TFWA Expo 2023 opnieuw haar status als het ultieme podium voor luxe, innovatie en samenwerking in travel retail. Met een prachtige locatie, een overvloed aan geavanceerde innovaties, een toewijding aan duurzaamheid en volop netwerkkansen. De lift gaat hard omhoog. Waar die stopt weten we nog niet, maar dat hij snel gaat is duidelijk.

Deze column verscheen ook op Marketing Report.