In deze interviewreeks gaat De Combinatie van Factoren (DCVF) in gesprek met mooie mensen, die voor mooie merken werken. Stomtoevallig allemaal klant van het bureau. We praten over samenwerking, transitie en gedrag. Want: we help you move beyond growth by making people act.
WE HELP YOU
Ha Veronique. Kun je iets vertellen over jezelf en over die frisse merken waar je voor werkt?
Zo’n 2,5 jaar geleden ben ik gestart in de rol van Brand Manager Refreshment bij Cloetta. Wat mij betreft de leukste job die er is! Refreshment bestaat uit de merken Sportlife, KING & XyliFresh, waarbij de focus ligt op Sportlife. Het toffe van Sportlife is dat het merk een heel internationaal karakter heeft, maar het juist een lokaal merk is. Dat zorgt ervoor dat je alle vrijheid hebt in het maken van de merkplannen en gemakkelijk een bezoekje kunt brengen aan de fabriek in Sneek.
De vraag wat je hebt bereikt vinden we een beetje uitgekauwd. Het is veel interessanter om te horen hoe je er bent gekomen. Dus welke les heeft je carrière gevormd?
Enthousiasme is mijn kracht en dat helpt mij in mijn job als marketeer. Ik vind het belangrijk om anderen mee te nemen in mijn enthousiasme over Sportlife, zodat merkplannen zoals productintroducties en campagnes echt gaan leven en iedereen er vertrouwen in heeft. Of het nu gaat om collega’s uit de fabriek, collega’s van Commercie of bureaus waarmee we samenwerken.
Met welke uitdagingen ben je momenteel bezig? Is er iets waar Sportlife zich op stuk bijt?
Op dit moment bijt ik me stuk op drie mooie introducties! Vanaf week 26 liggen de eerste twee in de schappen en vanaf week 38 de derde. We zijn klaar met de ontwikkeling van de producten en verpakkingen, dus zijn nu volop bezig met de media campagnes. De drie productintroducties zijn tot stand gekomen op basis van data insights vanuit de markt en consumentenonderzoeken, dus we spelen echt in op ontwikkelingen en behoeften. Op het moment dat ik dit interview schijf, krijg ik over een paar uur bezoek van De Combinatie van Factoren. Leuk om hen te briefen op deze introducties voor social!
“Wat ik heel fijn vind aan de samenwerking met DCVF is dat ze aandacht geven aan het merk en de categorie. Ze begrijpen echt waar Sportlife voor staat en kunnen dat op een dieper niveau uitleggen.”
We werken nu ongeveer 2 jaar samen, wat kenmerkt onze relatie?
Enthousiasme, eerlijkheid & flexibiliteit. Het team van DCVF laat merken dat ze graag voor Sportlife werken. Daarnaast zijn we ook eerlijk tegen elkaar over de samenwerking en de content die we creëren. TikTok is daar een mooi voorbeeld van. Een hele nieuwe manier van content maken waar we veel learnings op moeten doen. En met de focus op 13-18 jaar zijn we met z’n allen te oud 😉 (maar dat terzijde), dus daar hebben we weer andere manieren gevonden om de content te toetsen. We zitten dan ook in de test & learn fase en hebben van sommige content hoge verwachtingen. Als een bepaald format anders uitpakt dan we hadden verwacht of gehoopt, voelen we de ruimte om dat met elkaar te delen en daarna weer vol gas door te gaan met nieuwe ideeën. Dat vraagt ook veel flexibiliteit van het team.
MOVE BEYOND GROWTH
We zien dat de wereld om ons heen verandert. Op allerlei manieren tegelijkertijd. Welke transities zijn voor jou en Sportlife belangrijk? Gaan die langdurig impact maken, of zie je het meer als een bubbel die op knappen staat?
Een belangrijke transitie is sustainability. Voor Sportlife is dit belangrijk, gezien onze verpakkingen en gums uiteraard een rol spelen in het milieu. Er zijn nu nog een hoop stappen te zetten, maar dit zal uiteindelijk een hygiëne factor worden in alles wat we doen.
Welke stappen zet Sportlife in die transitie?
De afgelopen jaren hebben we al wat stappen gezet, namelijk PlantPack potten. Dit zijn potten waarbij >90% gemaakt is van plant-based plastic in plaats van oil-based plastic. Daarnaast hebben we het aluminium laagje uit onze multipacks verwijderd. We kijken altijd naar nieuwe mogelijkheden en hebben wat concrete aspecten waar we nu op werken.
Hoe helpt DCVF je om de boel fris te houden?
DCVF heeft een creatief team wat zorgt voor een hoop verfrissing!
BY MAKING PEOPLE ACT
Bij DCVF lossen we communicatie- en activatievraagstukken op met gefundeerde kennis over gedrag. Hoeven we jou natuurlijk niet te vertellen, maar de lezer misschien wel. Kun je vertellen waarom deze insteek waardevol is?
Wat ik heel fijn vind aan de samenwerking met DCVF is dat ze aandacht geven aan het merk en de categorie. Ze begrijpen echt waar Sportlife voor staat en kunnen dat op een dieper niveau uitleggen. Ze maken het dan ook eigen en vertalen dat door in de plannen. De strategie die DCVF heeft opgeleverd sluit aan bij wat wij als merk willen zijn en die gedachte blijft centraal staan. Daarnaast weten ze ook de brug te slaan tussen onze strategie en de behoeften van de doelgroep. Op die manier ontstaat er een sterke combinatie tussen onze doelstellingen en het gedrag van de doelgroep.