News

DCVF Behaviour Consult: de oplossing voor onrustige marketeers en onbetrouwbare marketingplannen

2 augustus 2023

blog_dcvf_bc

Sanne Demir is Strateeg bij De Combinatie van Factoren.

In deze razendsnel veranderende wereld krijgt elke organisatie te maken met gedragsverandering van klanten, medewerkers en andere stakeholders. En daar moet je wat mee. Deze momenten komen steeds vaker voor en zijn steeds ingrijpender. Dus ja, daar moesten we wat mee. Daarom vertel ik je in deze eerste Behaviour-blog over de geboorte van DCVF Behaviour Consult. Een propositie die volledig is gefocust op advies over gedragsverandering.

Waarom heeft jouw organisatie dat nodig?

Onrustige marketeers

De meeste van onze klanten zijn marketeers. We spreken er dan ook best veel. Over merken, communicatie en activatie. Maar steeds vaker ook over een ander type vraagstukken. Grotere vraagstukken die niet gaan over meer of nieuw, maar over anders. Vraagstukken die de wetten van marketing doen schudden.

Die onrust laat zich vangen in dezelfde thema’s die je ook op het gemiddelde verjaardagsfeestje of vrijmibo tegenkomt. De opwarming van de aarde. De opkomst van Artificial Intelligence. Voedselprijzen en energierekeningen die in rap tempo oplopen. En het vertrouwen van de burger in de overheid dat juist achteruit lijkt te hollen.

Met deze propositie kunnen we zowel marketeers als beleidsmedewerkers met één consult voorzien van een wetenschappelijk onderbouwd advies en concrete aanpak voor gedragsverandering.

Onbetrouwbare marketingplannen

Impactvolle veranderingen die weliswaar vaak een lange aanloop hadden, maar vervolgens ineens omslaan. En – daar gaan we weer – dan moet je er iets mee. En snel ook. Maar merken en organisaties zijn niet ingericht op snel schakelen met een flexibel proces voor een doelgerichte aanpak. Ze plannen grote veranderingen enkele jaren vooruit, met de hoop dat de verwachtingen van nu dan nog gelden. En dat geldt vooral voor marketeers.

Tot op zekere hoogte is dat ook nodig. Een langetermijnvisie is belangrijk om een consistent merk te bouwen. Maar daarbinnen moet je snel kunnen schakelen. Immers, dat doet de wereld ook. En dat betekent dat je als marketeer niet meer kan vertrouwen op oude strategieën en rigide marketingplannen. Inside-out stond al jaren onder druk, maar is nu definitief vervangen door outside-in.

Flexibele-doelgroep-filosofie

Deze mindshift vraagt een totaal andere aanpak van marketeers. Want in deze nieuwe wereld staat niet het merk dat je door en door kent centraal, maar de flexibele doelgroep die zich al lang niet meer laat vangen in een klassiek persona. En die ander gedrag vertoont dan jij hebt voorspeld in het verleden. Of zelf kunt voorspellen in de toekomst.

Bij DCVF brengen we deze flexibele-doelgroep-filosofie elke dag in de praktijk. Niet alleen voor marketeers en hun wispelturige klanten, maar ook voor ambtenaren en hun ontevreden burgers. Want zoals gezegd krijgt iedere organisatie steeds vaker te maken met gedragsverandering.

20230426_143653
20230426_160117

DCVF Behaviour Consult

Een wereld in transitie vraagt om specifieke en diepgaande kennis over menselijk gedrag. Waarom we doen wat we doen. Waarom juist niet. En welke triggers we in kunnen zetten om deze factoren te beïnvloeden. Maar die kennis moeten we ook kunnen omzetten in een concrete aanpak om gedrag bliksemsnel te veranderen.

Daarom hebben we DCVF Behaviour Consult opgericht. Met deze propositie kunnen we zowel marketeers als beleidsmedewerkers met één consult voorzien van een wetenschappelijk onderbouwd advies en concrete aanpak voor gedragsverandering.

Want snel schakelen om flexibel te reageren op duurzame visies, veranderende doelgroepen en nieuwe proposities, is de oplossing voor onrustige marketeers en onbetrouwbare marketingplannen.

dcvf_bc