Sanne Demir is strateeg bij De Combinatie van Factoren.
Zo verbazingwekkend simpel en toch zo vaak vergeten: de waarde van verschillende perspectieven. Zonder ons in te leven in anderen kunnen we als strategen, creatieven en marketeers ons werk niet doen. Maar aannames en tunnelvisies zijn niemand vreemd. Jammer, want daarmee laat je waarde verloren gaan.
Een eerste blik op perspectieven
Net als vele anderen leerde ik van mijn ouders dat niet iedereen dezelfde blik heeft. De één gelooft bijvoorbeeld in God en de ander niet. Als kind ervaarde ik het in simpele gesprekken. Zo was mijn vriendinnetje gek op McDonalds, ik op mijn moeders Napolitaanse aubergineschotel. En als volwassene bevestigden politieke campagnes het nogmaals voor me. Trump als president?!
De één vindt het prachtig, de ander nutteloze geldsmijterij
Tijdens mijn studies werd er ook aandacht aan besteed. Zowel op de universiteit als op de Behaviour Change Academy (postacademisch onderwijs). Door zaken vanuit verschillende perspectieven te bekijken, leer je dat ze voor mensen verschillende waarde kunnen hebben. Dat is omdat waarde een subjectief en gelaagd begrip is. Waarde kan functioneel zijn. Of emotioneel. Of zelfs sociaal. En vaak zijn de drie niet los van elkaar te zien.
Perspectief op de pooltafel
Bij DCVF hadden we laatst een discussie over een pooltafel op kantoor. De één vindt het prachtig, de ander nutteloze geldsmijterij. Je kunt je inderdaad afvragen wat de functionele waarde is. We gaan er niet bepaald harder van werken. De emotionele waarde valt ook wel mee. Wellicht maakt het ons trotser op ons superhippe kantoor, als klanten of bekenden langskomen. De kijk-ons-eens-tof-zijn-waarde die de reclamebusiness wel bekend is. Maar is dat het dan?
Je raadt het al, het zit ’m in de derde soort: sociale waarde. De pooltafel symboliseert een speelse cultuur, die uitnodigt tot spontaniteit. En dat is weer cruciaal voor creativiteit. Want de beste ideeën ontstaan op momenten dat de druk eraf is. Aan de bar, bij het koffieapparaat, of aan de pooltafel. Onmisbaar voor een creatief bureau dat geld verdient met goede ideeën. En zo komen we toch ook op functionele waarde.
Want poolen helpt ons niet om beter te plannen (hoewel een goede speler z’n moves vooruit plant), of om strategischer te denken (hoewel je offensief of defensief kunt spelen), of om creatiever te zijn (hoewel je je persoonlijke speelstijl kan ontwikkelen). Maar de speelsheid die de pooltafel brengt, kan zomaar tot een prachtig idee leiden.
Maak een connectie, ontsluit waarde
Met elk perspectief dat je verzamelt, ontsluit je nieuwe potentiële waarde. Zelfs als het – zoals in deze column – over iets onbeduidends als een pooltafel gaat. Laat staan als je het serieuzer aanpakt. Waarde die je als gedragsveranderaar, marketeer of reclamemaker kunt etaleren om je boodschap over te brengen. Of als mens, om connectie te maken met een ander. Ook waardevol.
Deze column verscheen ook op Marketing Report.