Blog

Rosanne van Oort over Odido: liegen bij de koffieautomaat

21 september 2023

rosanne-over-odido

Rosanne van Oort is senior schrijvend copywriter bij De Combinatie van Factoren.

Onder de beplakking op het glas van mijn kamer lopen de benen van Thomas. Ik kan nog net mijn scherm uitzetten voordat hij binnenkomt. “Secret project?” vraagt hij. Ik beeld het draaien van een sleuteltje uit op mondhoogte. Hij zucht. “Pfff, hoelang nog?”

Een paar maanden eerder. Nog enigszins beduusd van het nieuws mail ik de geheimhoudingsverklaring terug. De merknamen T-Mobile en Tele2 gaan verdwijnen. Alle copy moet worden omgeschreven naar een nieuw merk. Ik had wel iets verwacht rondom Tele2, maar T-Móbile de prullenbak in? Wow. Dit wordt once in a career, besef ik.

Een handjevol collega’s bij De Combinatie van Factoren, waar ik werk als schrijvende copywriter, is eveneens ge-onboard. Samen ontwijken we de kruisverhoren aan de lunchtafel en tellen we af naar 5 september. Als ik op familieverjaardagen vertel dat ik niet kan vertellen waaraan ik werk, denkt mijn moeder dat ik voor Defensie aan de slag ben. Nee, zo spannend is het nou ook weer niet. Het is maar reclame. We redden geen levens of de planeet. Maar het is wel heel leuk.

Tone of voice

Queen of copy Daniëlle van Hengst komt langs om me te briefen op de nieuwe tone of voice. Ook mag ze me de echte merknaam vertellen: Odido. Belangrijk om te weten voor het ritme van je zinnen. Ze verfrommelt het papiertje waar ze het even opschreef, om het gespiegelde design te laten zien, en eet het op. Nee hoor. Maar het is wel de sfeer die er hangt. Tot kort voor de launch moeten we de nepnaam Elloh typen in alle copy en correspondentie.

“Ik ben naar mijn andere kantoor!” zeg ik tegen Thomas als ik wegloop. Hij kijkt twijfelachtig. Maar er is echt een secret brand office. In de buurt van het World Fashion Center in Amsterdam. De rest van de kantoren in het pand heeft doorzichtige ramen, bij ons is de boel afgeplakt. Studio M zegt een non-descript bordje. Bij de gemeenschappelijke koffieautomaat haal ik espresso met een wolkje liegbeest.

Webpagina’s, dm’s, edm’s, sms’jes, omdozen, foutmeldingen, appteksten, release notes, transitiecommunicatie, de muren op het hoofdkantoor, berichten voor als het eerder uitlekt, social posts, persberichten, boiler plates …

In de secret brand office zit ook de contentstraat van Entopic. Allemaal leuke, ambitieuze mensen. Ik ben onderdeel van de eindredactie en ga zelf ook copy schrijven. Stilletjes hopen mijn impostersyndroom en ik dat we de nieuwe tone of voice te pakken kunnen krijgen.

Webpagina’s, dm’s, edm’s, sms’jes, omdozen, foutmeldingen, appteksten, release notes, transitiecommunicatie, de muren op het hoofdkantoor, berichten voor als het eerder uitlekt, social posts, persberichten, boiler plates … ’s Nachts gieren mijn vingers nog met Mach 5 over de toetsen.

Maandagavond 4 september. Een geinig KPN-blogje over de naam Odido verschijnt online. Het mag de pret niet drukken. Nog een godsmirakel dat het niet eerder is gelekt. Dinsdagochtend 5 september om 10u, nadat de rest van de eigen werknemers is ingelicht, gaat het los in de media. En op de socials. Mensen vinden, vinden, vinden. Even vond ik het leuker toen het nog ons geheimpje was.

Daarna ben ik trots op de Mount Everest aan copy die we in zo’n korte tijd hebben verzet.

Deze column verscheen ook op Marketing Report.